DSCN6886-2.jpg

 

 Zonder gif rukt de rat in rap tempo op | Trouw

23 mei 2020

De laatste tijd krijgt het bestuur meldingen van verschillende tuinleden dat er meer en meer overlast is van ratten op ons complex. Dit is geen nieuw probleem. Ook vorig jaar waren er al diverse tuinleden die regelmatig ratten op hun tuin zagen lopen.

Nu staat Rotterdam bekend om zijn ratten. Door de aanwezige waterpartijen en oude riolen is het leefklimaat voor de rat in Rotterdam ideaal.  Maar ratten zijn, behalve knaagdieren ook plaagdieren. Zij kunnen schade veroorzaken door hun knaaggedrag aan kabels en isolatiemateriaal. Ook kunnen zij dragers zijn van bijvoorbeeld de ziekte van Weil of paratyfus. We zijn ze dan ook liever kwijt dan rijk.

Op de website van de gemeente Rotterdam (www.rotterdam.nl) staat een goed overzicht wat het stadsbeleid is ten aanzien van rattenoverlast. Ook staan er tips en adviezen wat je zelf tegen ratten kunt doen.

  • Laat geen voedsel in en om uw tuinhuis slingeren
  • Strooi geen brood voor de vogels, daar komen ook ratten op af
  • Gooi geen eten of etensresten op paden, straat of in uw tuin
  • Zet geen afval los naast de (huisvuil-)containers
  • Meld rattenoverlast bij de gemeente (zie hieronder)

Melding van rattenoverlast aan de gemeente kan als volgt:

Bel bij ratten in huis of tuin het algemene telefoonnummer van de gemeente Rotterdam 14010 (lokaal tarief).
Ratten op straat kunt u ook melden via de website rotterdam.nl/plaagdierbeheersing of via Buiten-Beter-app. Na elke melding wordt onderzoek gedaan.

Voor particulieren is het verboden om rattengif te gebruiken.

Het bestuur heeft melding van de rattenoverlast gedaan aan onze beheerder (SViN). Het advies aan de tuinleden die ratten signaleren: maak ook zelf melding bij de gemeente !

 

Het bestuur

 

Geacht tuinlid,
 
Aanstaande zaterdag, 23 mei, krijgen wij een grote hoeveelheid plantjes geleverd om ons complex mee op te fleuren. Vele handen maken licht werk, dus mogen wij op uw hulp rekenen om de planten in de plantenbakken te zetten? Omdat wij graag willen weten op hoeveel mensen wij mogen rekenen, vragen wij u vriendelijk om u per mail aan te melden: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
 
De weersvooruitzichten voor zaterdag zijn prima, dus aarzel niet in schrijf u in. We gaan om 18:00 beginnen en het werk wordt als een tuinbeurt geteld. En uiteraard geschieden de werkzaamheden met in acht neming van de geldende Corona-maatregelen.
 
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
 
Bestuur ATV Toepad
 
Afbeeldingsresultaat voor perkgoed

 

 

In 2019 is onderzoek gedaan naar lood in de bodem van ons tuincomplex. Hierbij informeren we de tuinleden over de uitkomsten van het onderzoek.

Volledigheidshalve wordt verwezen naar de inhoud van de brief. Hierbij zijn ook de twee bijlagen van de brief bijgevoegd:

- de eerste bijlage een overzichtskaart waarin gespecificeerd per vlak de uitkomsten van het onderzoek staan

- de tweede bijlage betreft een flyer met nadere informatie over lood en aanvullende tips en adviezen.

Wij raden u aan de informatie en aanbevelingen goed door te lezen.

 

Met vriendelijke groet,
bestuur van ATV Toepad

 

 

Update: 17 mei 2020

 

In verband met de coronacrisis heeft het bestuur de ALV van dit jaar al twee keer moeten uitstellen.

De datum voor de ALV (Algemene Leden Vergadering) is nu vastgesteld op:

           -  zaterdag 11 juli  -

en vindt plaats in het verenigingsgebouw.

Zaal open vanaf 13.30 uur / Aanvang vergadering: ca. 14.00 uur.

 

Alle tuinleden hebben inmiddels de persoonlijke uitnodiging met de bijbehorende stukken
via de mail ontvangen. Zij die niet in het bezit zijn van een werkend emailadres ontvangen
de stukken via de post of persoonlijk in handen op het tuincomplex.

De notulen van de jaarvergadering 2019 en de gehouden BLV's heeft u reeds in uw bezit.

 

 

 

 

Rotterdam, 1 mei 2020

Beste tuinleden,

Zoals we al eerder hebben bericht zijn, vanwege de maatregelen m.b.t. de Coronacrisis tot nader order de werkbeurten in groepsverband komen te vervallen. We weten niet of en wanneer we de normale werkbeurten weer kunnen oppakken. Gelukkig hebben we gezien dat enkele tuinders zelf al zijn begonnen met het schoonhouden van entree, terras bij de kantine en het milieupark. Dat waarderen we enorm, heel veel dank daarvoor!

Om ervoor te zorgen dat ons complex er heel het seizoen mooi en verzorgd uit blijft zien, hebben de complexbeheerder en de werkmeesters, samen met het bestuur een lijst van de noodzakelijke werkzaamheden gemaakt. Tuinleden kunnen via onderstaande mail of persoonlijk aan de werkmeesters aangeven welke klussen zij, vrijwillig en in eigen tijd en uiteraard met inachtneming van de geldende Corona-maatregelen, uit willen voeren. Probeer daarbij te voorkomen dat meerdere leden dezelfde klussen uitvoeren. Geef in ieder geval, (voor- of achteraf) via de onderstaande mail je werkzaamheden door aan de werkmeesters. Zij zullen ieders inzet bijhouden, zodat later in het seizoen zoveel mogelijk compensatie voor  tuinbeurten kan worden gegeven.

Sommige werkzaamheden vereisen meerdere personen, echter het is niet toegestaan dat er groepsvorming (dat wil zeggen meer dan twee personen) optreedt.
Gebruik liefst je eigen gereedschap en materiaal, maar mocht je iets uit de tuinwinkel nodig hebben aan gereedschap,
laat het de werkmeesters dan weten. Zij zullen hiervoor zorgen.

Ook suggesties voor eventuele andere klussen zijn van harte welkom!

Je kunt de werkmeesters bereiken via:   Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

Je kunt natuurlijk ook gewoon even bij ze langs lopen op tuin 11 (Ticia), tuin 14 (Irene) of tuin 43 (Jeroen).

En onthoud: houd 1,5 meter afstand en let op dat er niet meer dan twee personen per tuin aanwezig zijn.
Onze inzet is immers dat ons complex de hele zomer open kan blijven!

 
Met vriendelijke groet, namens het bestuur

Iza van Riemsdijk,voorzitter